Péče o sebe vede k pocitu spokojenosti. Věnujme se jí

V dnešní zrychlené a uspěchané době plné stresu nám mnohdy nezbývá dostatek času na správnou duševní hygienu. Ta je přitom nesmírně důležitá pro naši psychickou i fyzickou pohodu, vyrovnanost a spokojenost. Představte si sami sebe v rámci typického pracovního dne. Stihnete během něj například dostatečně spát, pravidelně jíst, třeba i sportovat, věnovat se přátelům i svým zálibám? Zdá se vám to nemožné?



I já jsem dlouhá léta žila ve spěchu a hektice a fungovala jako turbomyš! Z jedné školy do druhé, pak na taneční tréninkový sál, na brigádu nebo na srazy. V průběhu pracovního života z hlavní práce do vedlejší činnosti, domů za pejskem, na srazy či za sportem. Byl to neustálý a nekončící koloběh. Bylo pro mne nepředstavitelné a nepřípustné zastavit tento rozjetý vlak. Tak ho zastavil kolaps mého zdraví a dlouhý pobyt v nemocnici. Můj dosavadní život se převrátil naruby a uvědomila jsem si, že je načase zvolnit.

Když jsem to dokázala já, zvládnete to také! Je potřeba si však nastavit mantinely vůči sobě i vašemu okolí. Nastavením limitů myslím například umět říci druhým i sobě ne, nekývnout na každou nabídku, nenakupit si povinnosti, až vám přerůstají přes hlavu, a podobně. Zkrátka vědět a znát své přirozené hranice, chránit si je a nepřekračovat je. Při jejich nedodržování byste mohli snadno a rychle znovu vkročit do nebezpečné zóny a ohrozit vaši pohodu a také zdraví.

Mluvte o svých pocitech. To je dle mého názoru velmi podstatná rada. Bývaly totiž doby, kdy jsem se cítila osamělá, neměla se komu svěřit a svůj smutek jsem držela převážně v sobě. Prosím, nedělejte stejnou chybu jako já! Ať už se svěříte kamarádce, sourozenci nebo vyhledáte pomoc odborníka, nebuďte na své trápení sami. Není nic horšího, než se doma utápět v negaci, zoufalství a beznaději a nevidět ze své situace východisko.


Dělejte něco, v čem jste dobří. Může se jednat o vaši oblíbenou činnost, aktivitu, kterou jste již dlouho opomíjeli nebo okuste nový zážitek, který vás obdaří radostí a novým impulsem. Důležité je najít si něco, co vás doopravdy nadchne nebo alespoň zabaví. Nebudete tak mít čas a prostor na pochmurné myšlenky. Můžete přizvat partu kamarádů a aktivně s nimi strávit volný čas.


Sáhněte po knize nebo časopisu. Příběh nebo článek rozptýlí vaši mysl a nebudete se tak soustředit pouze na sebe. Doporučuji něco humorného, romantického nebo třeba lifestylový časopis. Já ráda volím také seberozvojovou literaturu, která inspiruje, motivuje a dodá odvahu.


Mých osobních příkladů je více, mrkněte do přiložené infografiky. Na každého z nás platí samozřejmě jiné tipy a triky. Objevte proto ty své, které vám pomohou věnovat se péči o sebe. Věřím, že není v naší moci stíhat a zvládat všechno, co bychom si přáli. Záleží na prioritách. A tou největší by měl být pocit pohody a spokojenosti.

© 2020 by Lucie Kučerová. Created with Wix.com

  • Instagram
  • Facebook
ZANECHTE MI ZPRÁVU

KONTAKT

luc.kucerova@gmail.com

Prague, Czechia

  • Facebook
  • Instagram